Balansen inifrån

publicerat i Allmänt;
Leia har ju haft problem med sina hovar sen jag köpte henne då dom var i väldigt dåligt skick när jag fick hem henne. Dom var övervuxna och hade hålväggar. Nu nästan 1 år senare är dom starka mem fortfarande inte helt ok då hon har strålröta på princip alla hovar.
Jag har alltid trott att rötan endast berodde på bakterier och satt i själva hoven.
Men häromdagen när min verkare verksde Leia så fick jag tillfälle att lära mig mer om detta vilket jag tyckte var väldigt intressant.
Det jag då lärde mig var att rötan inte bara beror på bakterier utan uppstor till stor del för att kroppen och magen är i obalans. Detta ofta till följd av för mycke socker i fodret. Socker är ju inte bra för hästar och hov problem uppkommer ofta då fodret vi ger har för hög socker halt. Leia går ju på sockerfritt specialfoder för fång hästar men höet hon får innehåller antagligen en del socker och det är ju inget ja kan påverka.
Fick även lära mig att hästarnas hovar kan påverkas under vaccination och avmaskning då preparaten man ger då är starka och påverkar magen vilket i sin tur visar sig i hovarna.
Jag köpte ett magbalsam för att skydda magen och hjälpa till att hålla den i balans. 
Väldigt mycke för hjärnan att ta in men det är kul att lära sig nya saker.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Så glad du valde viktoria, hon är verkligen bäst! Oh allt hon säger stämmer verkligen, helt galet vad mkt man kan lära sig hela tiden!

Svar: Ja är verkligen jättenöjd o det är som du säger en lektion varje gång☺
jessie

Kommentera inlägget här :