Inkörning påbörjad

publicerat i Allmänt, frieser;
Jag bestämde mig tidigt för att jag ville försöka ge mig på att köra in Leia. Detta eftersom friesern i grund och botten är en körhäst och är framavlad för just detta. Visst är hon snygg o dressyren också men körningen och tömkörningem är nåt jag verkligen vill kunna göra med henne även om det inte kommer bli varje dag så vill jag kunna göra det.
Igår kom elin ut för första körlektionen. Vi började med att sätta på henne alla saker så som sele, svanskappa osv. Leia som aldrig haft nåt sådant på sig var jätte duktig och det var först när vi skulle ut från stallet som hon blev lite rädd då hon märkte att det satt saker både bakom och under rumpan på henne. Jag var ganska nervös hur det skulle gå eftersom hon tidigare varit ganska bakskygg men det räckte med att vi gick över stallplanen så var all räddsla som bortblåst. 
Väl i paddocken så skötte hon sig så himla bra och man verkligen såg hur kul hon tyckte de var. Hon både travade och galopperade med selen på även fast hon först tyckte de var lite konstigt.
Vi avslutade passet med att låta henne dra en sockerbit efter sig och hon betedde sig verkligen som om hon aldrig hade gjort något annat. 
Arbetsmoralen och glädjen i denna lilla häst är helt otrolig och hon verkligen älskar att lära sig nya saker.
Ska bli kul och se hur detta blir 😀
 

Taggar: Inkörning, Leia, My LOve;

Kommentera inlägget här :